Mazda 6 Forums banner

Oorzaak olieverbruik gevonden

5.7K views 16 replies 8 participants last post by  tickerguy  
#1 ·
Oké, ik heb ongeveer 2 jaar geleden gepost over mijn 6 uit 2015 die olie verbruikt. Ik heb die thread niet gevonden om eraan toe te voegen, dus ik begin een nieuwe.

Mijn 6 verbruikte olie met een snelheid van ongeveer 1 liter per 4000 kilometer. Geen zichtbare olielekken, geen rook of roetafzettingen uit de uitlaat. Wat veroorzaakte mijn olieverbruik?

Ik heb de vraag destijds gesteld en veel mogelijke oorzaken ontvangen, maar geen enkele die mijn probleem oploste. Dus ik ben verder gaan zoeken en dit is wat ik heb bedacht. Het zijn de zuigerveren met lage spanning die veel fabrikanten tegenwoordig gebruiken. Ze raken verstopt met koolstofafzettingen naarmate de motor ouder wordt en vuil wordt. Dit voorkomt dat de veren een goede afdichting tegen de zuigerwand maken en voorkomt dat ze de overtollige olie van de zuiger op de cilinderwand terug in het carter 'schrapen' (mijn woord). Hierdoor blijft er iets meer olie op de cilinderwanden achter, die verbrandt tijdens de arbeidsslag. Maar er wordt niet genoeg olie verbrand om voldoende rook of roet te creëren om de katalysator te passeren en uit de uitlaat te komen. Ik haat het om naar de inlaat van de katalysator te kijken om te zien hoe 'vies' die is.

Hoe dan ook, dit is het bewijs dat ik heb gebruikt om tot mijn conclusie te komen.
Datum Kilometerstand Service
30-06-2019 59806 Olie en filter vervangen met Royal Purple 0W-20 en K&N HP1008
18-01-2020 66042 1 liter Royal Purple 0W-20 olie toevoegen (Woon-werkverkeer 177 km/dag, dus 16.000 km verversingsinterval)
20-10-2020 69109 Olie en filter vervangen met Royal Purple 0W-20 en K&N HP1008
23-04-2021 71179 1 liter Royal Purple 0W-20 olie toevoegen (Woon-werkverkeer 48 km/dag, dus 8.000 km verversingsinterval)
07-11-2021 74728 Olie en filter vervangen met Royal Purple 0W-20 en K&N HP1008
17-04-2022 79168 1 liter Royal Purple 0W-20 olie toevoegen
12-06-2022 79839 Olie en filter vervangen met Royal Purple 0W-20 en K&N HP1008
18-02-2023 82769 1 liter Marvel Mystery Oil toevoegen (Ik wil geen discussie aangaan. Ik gebruik het al 40 jaar in verschillende toepassingen met goede resultaten. Dus ik heb het hier geprobeerd)
21-07-2023 84932 Olie en filter vervangen met Royal Purple 0W-20 en K&N HP1008

Ik heb sinds mijn pensioen behoorlijk veel gereisd, dus ik zit op ongeveer 140.000 kilometer. Ik heb mijn olie gecontroleerd en ik zie na 3.200 kilometer geen vermindering.

Dus, mijn conclusie. Naarmate er kilometers op de skyActive-motor worden gezet, raakt deze vervuild met koolstof (niet zo'n groot Eureka!!). De zuigerveren met lage spanning raken verstopt en dichten niet af tegen de cilinderwanden. Dit veroorzaakt steeds meer olieverbruik naarmate de motor ouder wordt. Het gebruik van een reiniger, zoals Marvel Mystery Oil (of wat je ook kiest), om de koolstofafzettingen te verwijderen, zorgt ervoor dat de veren loskomen en afdichten tegen de cilinderwanden. Daardoor worden de cilinderwanden schoon geveegd en wordt het olieverbruik verminderd.

#2 ·
Niet overtuigd van het koolstofgedeelte, tenzij je NOOIT in het rood gaat, maar MMO is serieus spul, dus dat deel verbaast me niet.

#4 ·
Ik heb ook zo'n telefoonboroscoop van 20 dollar gekocht. Ik heb hem gisteren nog gebruikt en hij is nog steeds even helder als toen ik hem kocht, waarschijnlijk 12 jaar geleden. Ik moest wel een oude telefoon vinden met hetzelfde type poort.

#5 ·
Hoeveel ringen zitten er op de zuigers voor deze motor? Meestal is alleen de onderste ring de wisser/schraperring en de andere twee of drie zijn compressieringen.

Misschien waren bij het bouwen van uw motor sommige van de splitten in de ringen dicht genoeg op elkaar uitgelijnd dat er olie langs hen heen sloop? Wanneer u de zuigers opbouwt, moet u die splitten in de ringen iets van 120 of 180 graden uit elkaar plaatsen zodat ze goed afdichten.

En uw wisser/schraperring is een ander type ringontwerp en heeft mogelijk helemaal geen split. Ik denk dat de nieuwe typen dat soort wisser niet meer gebruiken, maar wie weet. Zonder de motor te openen of een foto van een ringenset te vinden, gissen we maar.

#6 ·
Ik heb een kwart miljoen mijl op mijn 2015 en het heeft nooit meer dan een halve liter verbruikt over een hele OCI. Ik heb nog nooit ENIG additief van welke aard dan ook in het carter gebruikt.

Maar ik heb altijd 0w20 gebruikt - meestal Pennzoil, hoewel Mobil 1 bij sommige gelegenheden en een of twee kannen Castrol - wat altijd volledig synthetisch is. Als je semi-synthetisch gebruikt (bijv. veel 5w30's) in de dwaze overtuiging dat de 5w30 "betere" bescherming biedt, kun je in de problemen komen.

Moderne motoren carboniseren niet door "lage spanning" ringen, maar ze doen het omdat om aan de emissie-eisen te voldoen de bovenste compressiering extreem dicht bij het vuurdek zit - dat moet wel, omdat de kleine ruimte daartussen en de bovenkant van de zuiger "dode ruimte" is en elk mengsel daarin slecht of helemaal niet zal verbranden. Het verkleinen van deze afstand, wat de fabrikanten moesten doen om aan de emissie-eisen te voldoen, betekent dat de bovenste ring VEEL heter loopt en dat zal niet-synthetische of synthetische-blend oliën laten verkoken, dan blijft de ring plakken en als je GELUK hebt, krijg je alleen maar overmatige carry-up en een hoog olieverbruik.

Als je pech hebt en het verkoken erg genoeg wordt, zal de ring breken of vast komen te zitten en de cilinderwand beschadigen.

Volledig synthetische oliën kosten iets meer geld, maar in elke motor die in de afgelopen 20 jaar is gebouwd, zijn ze in principe verplicht, of de fabrikant het nu zegt of niet, en dit is de reden waarom. (Sommige motoren zullen ook als een gek slibben onder de kleppendeksel met dino- of blendoliën, en dat kan ook het zeefje op de oliepompopname verstoppen, de oliedruk verminderen en catastrofale gevolgen hebben, vooral als je alleen een idiot light en geen meter hebt, zoals het geval is voor de meeste moderne voertuigen. Zowel Honda- als Audi-motoren staan hierom bekend.)

#16 ·
Ik heb een kwart miljoen mijl op mijn 2015 en het heeft nooit meer dan een halve liter verbruikt over een hele OCI. Ik heb nog nooit ENIG additief van welke aard dan ook in het carter gebruikt.

Maar ik heb altijd 0w20 gebruikt - meestal Pennzoil, hoewel Mobil 1 bij sommige gelegenheden en een of twee kannen Castrol - wat altijd volledig synthetisch is. Als je semi-synthetisch (bijv. veel 5w30's) gebruikt in de dwaze overtuiging dat de 5w30 "betere" bescherming biedt, kun je in de problemen komen.

Moderne motoren carboniseren niet door "laagspanning" ringen, maar wel omdat om aan de emissie-eisen te voldoen de bovenste compressiering extreem dicht bij het branddek zit - dat moet wel, want de kleine ruimte daartussen en de bovenkant van de zuiger is "dode ruimte" en elk mengsel daarin zal slecht of helemaal niet verbranden. Het verkleinen van deze afstand, wat de fabrikanten moesten doen om aan de emissie-eisen te voldoen, betekent dat de bovenste ring VEEL heter loopt en dat zal niet-synthetische of synthetische-blend oliën laten verkoken, dan blijft de ring plakken en als je GELUK hebt, krijg je alleen maar overmatig carry-up en een hoog olieverbruik.

Als je pech hebt en de verkoking erg genoeg wordt, zal de ring breken of vast komen te zitten en de cilinderwand beschadigen.

Volledig synthetische oliën kosten iets meer geld, maar in elke motor die in de afgelopen 20 jaar is gebouwd, zijn ze in feite verplicht, of de fabrikant het nu zegt of niet, en dit is de reden waarom. (Sommige motoren zullen ook als een gek slibben onder het kleppendeksel met dino- of blendoliën, en dat kan ook het zeefje op de oliepompopname verstoppen, de oliedruk verminderen en catastrofale gevolgen hebben, vooral als je alleen een idiotenlampje en geen meter hebt, zoals het geval is voor de meeste moderne voertuigen. Zowel Honda- als Audi-motoren staan erom bekend dit te doen.)
Ja, 118.000 op de onze, nooit een probleem, toen plotselinge daling. Kleppendekselpakking lekte en bovendien lekte het in één bougie. Olie wordt verbrand voordat het uit de uitlaat komt. Kleppendekselpakking vervangen en weer normaal. Het is ook een gemakkelijke klus

#7 ·
Bedankt voor de feedback van iedereen.

Ik begon pas een olieverbruiksprobleem te krijgen bij 66.000 mijl.

Voor @TalonTsi90, ik laat mijn motor niet in het rood draaien. 4500 tpm is over het algemeen het meeste dat ik hem laat draaien.

Voor de anderen die een borescope voorstellen. Ik heb er wel een, maar ik kan hem niet langs de kleppen krijgen om in de cilinder te kijken. Zou waarschijnlijk de cilinderkop eraf moeten halen, wat ik echt niet wil doen.

Voor @tickerguy, ik heb altijd Royal Purple 0w-20 volledig synthetisch zonder additief gebruikt. Ik probeerde MMO bij 82.800 mijl, omdat ik er de afgelopen 40 jaar goede resultaten mee heb gehad om de boel schoon te houden.

Tot nu toe verbetert de situatie. Ik heb sindsdien een olieverversing gedaan en heb er ongeveer 1.500 mijl op zitten en ik heb nog geen olieverbruik opgemerkt. Ik zal het in de gaten houden en de groep op de hoogte houden van wat ik vind, maar dat zal waarschijnlijk pas volgend jaar zijn.

#8 ·
Bedankt voor de feedback van iedereen.

Ik kreeg pas een olieverbruiksprobleem na 66.000 mijl.

Voor @TalonTsi90, ik laat mijn motor niet in het rood gaan. 4500 tpm is over het algemeen het meeste dat ik hem laat draaien.

Voor de anderen die een borescope voorstellen. Ik heb er wel een, maar ik kan hem niet langs de kleppen krijgen om in de cilinder te kijken. Zou waarschijnlijk de cilinderkop eraf moeten halen, wat ik echt niet wil doen.
Heeft u, in plaats van langs de kleppen te gaan, geprobeerd de borescope door de bougiegaten te steken?

#9 ·
Als ik een olie had gebruikt en dit soort olieverbruikprobleem had gehad dat met MMO verdween, zou ik die olie nooit meer in die motor gebruiken. Het kan me niet schelen wat mensen beweren, het kan me schelen wat een bepaalde zaak doet, en ik kan je verzekeren dat deze motoren niet routinematig olie verbruiken. Dit geldt vooral als de genoemde olie veel duurder is dan andere waarvan bekend is dat ze dat probleem niet hebben in die specifieke motor - en er zijn genoemde oliën, met name Pennzoil 0w20, die ik in de mijne heb gebruikt sinds ik de fabrieksafvulling heb afgetapt.

Ik heb een kwart miljoen mijl op de mijne en hij heeft geen make-up nodig over een hele OCI - nog steeds - omdat hij dat sinds hij nieuw was niet meer heeft gedaan.

#13 ·
Als ik een olie zou gebruiken en dit soort olieverbruikprobleem zou krijgen dat verdween met MMO, zou ik die olie nooit meer in die motor gebruiken. Het kan me niet schelen wat mensen beweren, het gaat me erom wat een bepaalde zaak doet, en ik kan je verzekeren dat deze motoren niet routinematig olie verbruiken. Dit geldt vooral als de genoemde olie veel duurder is dan andere waarvan bekend is dat ze dat probleem niet hebben in die specifieke motor - en er zijn genoemde oliën, met name Pennzoil 0w20, die ik in de mijne gebruik sinds ik de fabrieksafvulling heb afgetapt.

Ik heb een kwart miljoen mijl op de mijne en het vereist geen make-up over een hele OCI - nog steeds - zoals het niet heeft gedaan sinds het nieuw was.
Welke Pennzoil 0w20 gebruik je? Er is de gloednieuwe Pennzoil Ultra Platinum, maar die is vrij duur in vergelijking met de gewone Pennzoil Platinum.

#10 ·
Mijn 2016 6 begon olie te verbruiken bij 117.000 mijl en ik heb geen idee waar het naartoe gaat. Ik ben bezig met het vervangen van de dynamo en ontdek olie aan de achterkant en onderkant van het carter. Heeft iemand Seafoam in zijn auto gebruikt? Ik ben van plan om MMO erdoorheen te laten lopen als ik hem weer in elkaar heb gezet, maar was gewoon benieuwd of iemand anders ooit andere redenen heeft ontdekt voor het plotselinge olieverbruik. De auto was vroeger de dagelijkse auto van mijn vrouw, maar het is nu de gedeelde auto van mijn twee dochters, dus hij wordt niet zo vaak gebruikt en wordt niet gebruikt zoals ik en mijn vrouw hem gebruikten.

#11 ·
Als het op de motor zit, dan is het een externe lekkage en is het te vinden. Ik heb geen problemen van dit soort gehad (250.000 mijl op de teller nu, en ik gebruik ongeveer een halve liter over mijn 7.500 mijl OCI – statistisch gezien hetzelfde sinds de auto nieuw was), maar ik heb externe lekkages op andere motoren achtervolgd en ze zijn niet moeilijk te vinden, alleen vervelend omdat je de rommel eerst moet verwijderen om erachter te komen waar het vandaan komt. Vroegere oorzaken op andere motoren waren van alles, van de kleppendeksel tot de krukassensor.

#12 ·
Ik heb het echt goed bekeken. Geen probleem met de oliefilterafdichting en leek geen probleem met het carter te zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat de auto de afgelopen twee jaar is verwend en schoongemaakt moet worden. Ik ga Mystery Oil toevoegen en/of Seafoam. Ik heb dit bij veel van mijn vorige auto's gedaan, dus ik weet hoe ik het moet gebruiken en doen.

#15 ·
Ik heb de kleppendekselpakking vervangen en alles is in orde, het oliepeil is constant gebleven
Ik zou je bougiegaten/bougies controleren op tekenen van olie. Ik heb onlangs de kleppendekselpakking moeten vervangen en merkte dat de bougiegaten nat waren met olie, haalde de bougies eruit en merkte dat de schroefdraden volledig doorweekt waren, uiteindelijk ook de bougies vervangen.