Een probleem dat ik heb gelezen, gaat over het DPF. In die artikelen raakt het DPF verstopt met roet en/of koolstofophopingen. Het geeft nu een code en de auto gaat in de noodloop.
Ik ben deze draad vergeten! Ik heb nu 60.000 km en ik "voel" niets vreemds. Ik wil de MAP-sensor niet openen en controleren, omdat ik het misschien verknal. Ik voel me niet zeker, maar als ik tenminste zie hoe ik hem persoonlijk kan verwijderen, dan zou ik het kunnen doen. Ik hoop dat ik geen problemen krijg met mijn frequente snelwegroutine.MAP-sensor met 60.000 km en na het schoonmaken![]()
![]()
Bekijk deze site:Weet iemand waar ik een nieuwe MAP-sensor kan krijgen (afgezien van de £81 optie van de dealers)?
Dus wat moet men doen??Een probleem dat ik heb gelezen, gaat over het DPF. In die artikelen raakt het DPF verstopt met roet en/of koolstofophopingen. Het zal nu een code gooien en de auto gaat in de noodloop. De belangrijkste oorzaak van dit DPF-probleem is wanneer de auto voornamelijk wordt gebruikt om in de stad te rijden. Stadsritten met veel start/stop-omstandigheden, plus korte afstanden, zorgen ervoor dat het DPF niet zijn bedrijfstemperatuur bereikt om het verzamelde roet en/of koolstofafzettingen te verbranden.
Ja, dat klopt. Frequente korte ritten en stadsritten laten de DPF niet de hoge temperaturen bereiken die nodig zijn voor regeneratie, waardoor roet zich ophoopt. Na verloop van tijd kan dit de DPF verstoppen, waarschuwingslampjes activeren en de auto in de noodloopmodus zetten. Regelmatige snelwegritten helpen hem schoon te houden door passieve regeneratie mogelijk te maken.Het is vrij eenvoudig om de EGR-onderdelen en de inlaat zelf schoon te maken. Er zijn een paar goede video's op YouTube (zoek naar Kennedy's Garage en MrNiceGuy) te vinden. Dankzij deze video's ben ik erin geslaagd om mijn motor in juli netjes schoon te maken. Die jongens doen het werk ook voor je, als je de auto naar hen toe kunt brengen.
De compromissen die autofabrikanten moeten sluiten om aan de overheidsdoelstellingen voor emissies te voldoen, zijn de oorzaak van zoveel problemen voor veel merken en modellen. Wat dealers je natuurlijk niet vertellen als je het voertuig koopt.
Blijf bij de benzine, Gontor, veel minder problemen, ik betwijfel ten zeerste of bij de nieuwste diesels deze door DPF, MAP, EGR veroorzaakte koolstofophopingen zijn opgelost.Ik heb al eerder een diesel uit 2006 gehad en had het kennelijk klassieke probleem van olieverbruik. Momenteel rijd ik een benzineauto uit 2019, maar ons gebruik is momenteel gemiddeld meer dan 25.000 km per jaar. Dus ik overweeg een terugkeer naar diesel.
Ik bekijk momenteel een diesel 6 uit 2020, zijn de problemen met de roetophoping verholpen voor dit modeljaar?
Ik las dat de motor na 2018 vernieuwd is?
Bedankt voor de snelle reactie Benedict.Gontor,
Houd het bij een benzine, want je koopt een tweedehands auto, dus je kent de echte geschiedenis niet (geen onderhoudsboekje). Ik heb gezien dat het probleem bij een paar modellen na de facelift begint op te spelen als de kilometers oplopen.
Ik begrijp dat ze een temperatuursensor aan elke injector hebben toegevoegd, maar niets hebben gedaan met de injectiemond. Ik kan niet zien wat de temperatuursensor in de injector gaat doen als de metallurgie van de mond niet is verbeterd. Er zit al een temperatuursensor op de rail, ze zouden er een op de retourleiding kunnen plaatsen terwijl deze wordt getest, wat hen zou informeren over de temperatuur van de diesel die uit de injector komt. De retourleiding dient om de injector te koelen en te smeren en gaat terug naar de brandstoftank.
Zorg ervoor dat de klepafdichtingen zijn vervangen wanneer je een andere benzine koopt, want ze hebben het materiaal veranderd om een cent te besparen en het pakte verkeerd uit.
Er is geen reden waarom je het model uit 2019 niet kunt houden, zolang je het onderhoud hebt bijgehouden, je zou er 200.000 mijl mee moeten kunnen rijden als je het goed behandelt.
Week vanaf de 'o'-ring naar beneden in zeepwater, dat lost het koolstof op.Ik ben deze thread vergeten...
Ik heb de MAP-sensor twee dagen geleden schoongemaakt. Ik ben van plan de EGR samen met het inlaatspruitstuk te laten reinigen.
Hopelijk is het onderdeelnummer zichtbaar op deze foto.
View attachment 254801
En hier is voor en na het schoonmaken.
View attachment 254803
View attachment 254802
Ik heb gewoon perslucht gebruikt. Ik wist niet zeker of remmenreiniger veilig te gebruiken is, totdat ik me herinnerde dat iemand hier dat gebruikte. Ik denk dat het veilig is om aan te bevelen dat je het spuiten van remmenreiniger in de O-ring moet vermijden. Ik weet niet zeker of het oké is, dus je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Nu ik het heb schoongemaakt, is er geen merkbaar verschil in prestaties. Het brandstofverbruik blijft hetzelfde, het is afschuwelijk. Ik weet het, het komt omdat ik ermee in steden heb gereden zonder snelweguren.