Mazda 6 Forums banner

HELP met de afmetingen van de krukas TDC timing pen

96K views 14 replies 5 participants last post by  tt7914  
#1 · (Edited by Moderator)
Hallo!

Dus ik heb de krukas-timingpen Mazda 303-507 nodig, maar ik kan hem alleen uit de VS kopen en de verzendkosten naar Macedonië zijn $50 plus de toch al overprijsde $40 voor de pen en je kunt zien dat het veel geld is voor wat in feite een M10-schroef is.

Dus zouden een van jullie vriendelijke mensen die de 303-507 pen al hebben, de 4 punten A, B, C en D nauwkeurig met een schuifmaat willen meten en mij de afmetingen willen vertellen?

Ik zal een nieuwe tekening maken met de afmetingen (zowel in millimeters als in inches) en die zal hier zijn voor mensen die hun eigen timingpen willen maken. Ik heb toegang tot een draaibank en ik ben er vrij zeker van dat ik deze pen zonder problemen kan maken. Ik zal er zelfs meer maken en ze gratis weggeven aan wie er een wil.

Dus, iemand? Alsjeblieft?

#2 · (Edited by Moderator)
De enige goede foto die ik kende is nu weg. Ik heb er echter een slechte gevonden, en dit zouden uw gewenste afmetingen moeten zijn. Ik heb er ook een voor de nokkenastool aan toegevoegd.

A - 38.55
B - 5
C - 26
D - 12.55

De hele timingprocedure voor deze motor is waardeloos en er zijn een dozijn punten in het proces waar dingen verkeerd kunnen gaan.

Er zijn een paar verschillende argumenten gemaakt over het gebruik van slechts een M10-bout van ~60 mm lang is beter/slechter/precies hetzelfde als het gebruik van de 303-507-pen. Het probleem is dat de tipdiameter van de pen -vs- de tipdiameter van een bout de ware TDC zou kunnen veranderen, maar ik heb zeer bekwame monteurs gezien met meerdere revisies van deze motor die een gradenboog gebruikten en controleerden of er geen verandering was in TDC tussen de twee.

Ik weet het niet - heb hier geen mening.

• Like
Reactions: blackmica
#12 ·
De enige goede foto die ik kende is nu weg. Ik heb er wel een slechte gevonden, en dit zouden je gevraagde afmetingen moeten zijn. Ik heb er ook een voor de nokkenastool aan toegevoegd.

A - 38.55
B - 5
C - 26
D - 12.55

De hele timingprocedure voor deze motor is waardeloos en er zijn een tiental punten in het proces waar dingen verkeerd kunnen gaan.

Er zijn een paar verschillende argumenten gemaakt over het gebruik van alleen een M10-bout van ~60 mm lang is beter/slechter/precies hetzelfde als het gebruik van de 303-507-pen. Het probleem is dat de tipdiameter van de pen -vs- tipdiameter van een bout de ware TDC zou kunnen veranderen, maar ik heb zeer bekwame monteurs met meerdere revisies van deze motor een gradenboog zien gebruiken en verifiëren dat er geen verandering was in TDC tussen de twee.

Ik weet het niet - heb hier geen mening.
Hallo,
kun je alsjeblieft de afmetingen van de 303-748 pen voor me controleren???
Ik heb het niet gevonden in Google..

heel erg bedankt

#3 ·
Bedankt TiGraySpeed6, je bent de man.
Welnu, als de schroef dezelfde afmetingen heeft als de pen, dan zie ik het probleem niet. Ik denk dat het belangrijk is dat de punt van de pen een hoek van 90 graden heeft. Misschien maken mensen hem afgerond als ze hem snijden, ik weet het niet. Ik zal een paar pennen maken en terugkoppelen.

#4 ·
Zodat je een idee hebt van wat er gebeurt, hier een pen en een bout op hun plaats

• Like
#6 · (Edited)
Juppers- Draai langzaam en de spaak met het gat moet eindigen om 6:00 uur, uitgelijnd met het schroefdraadgat in het distributiedeksel dat zou worden gebruikt met een M6-bout om de poelie vast te houden terwijl u de krukasbout aandraait - wat u niet hoeft te doen, maar het is een manier om te dubbelchecken.

U zou ook moeten zien dat de krukaspositiesensor is uitgelijnd met de 20e tand op de poelie.

• Like
#9 ·
Yup. Die zijn afkomstig van de Mazda OEM-plaat, foto van de OEM-plaat hieronder ter referentie. Ik heb ook een foto toegevoegd van een op maat gesneden plaat, in gebruik, zodat je hem in de context kunt zien. Deze heeft allemaal één dikte. Het belangrijkste is dat hij strak in de nokkenassen zit - je moet hem letterlijk op zijn plaats tikken. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je niet wilt dat ze bewegen. Merk op dat beide buitenranden, inderdaad een groot deel van de tool, op de kop rusten ter ondersteuning.

• Like
#11 ·
Update

Ik ben behoorlijk druk geweest met mijn werk, maar ik ben er in geslaagd om in de tussentijd de speciale tools te maken.

Eerst, hier is de 303-507 SST met metrische en imperiale afmetingen, zoals beloofd :)

Image

Nu, hier zijn de tools:

303-507
Image

Image

Image

303-1061
Image

Image

Image

Beide
Image

Ze zijn geweldig geworden.

Kosten van de timing peg - $40, het kostte me $0,29 :grin2:
Kosten van de nokkenasuitlijningsplaat - $80? Ik weet het niet. Het kostte me $0,00 omdat het een restje was van T7000-serie aluminium en ik kende de man met de CNC-freesmachine en draaibank die deze gratis voor me maakte.

Wie wil er gratis een timing peg? :grin2::grin2::grin2:

Heel erg bedankt, TiGraySpeed6, je hebt me echt geholpen.